Podstawowe reguły gryZaleca się przeczytać Szczegółowe zasady Medieval KingdomsCzas w grzeW Medieval Kingdoms istnieją dwie jednostki czasowe - rok i tura. Rok zmienia się co tydzień czasu rzeczywistego, w noc z niedzieli na poniedziałek (o północy). Jedna tura natomiast to jeden dzień, czas od północy jednego dnia do północy dnia następnego w świecie rzeczywistym. Rządzić swoim państwem i wydawać rozkazy możesz w każdym momencie, ale jeśli podejmiesz jakieś działanie jego realizacja rozpocznie się o najbliższej północy.
Ogólne informacje o państwachW forum każdego państwa znajduje się temat o tytule: "Nazwa państwa - informacje ogólne". W tych tematach znajdują się wszystkie istotne informacje o danym kraju.
Informacje o regionach W forum każdego kraju każdy region należący do tego państwa ma własny temat. Jeśli region zostaje przejęty przez inne państwo temat jest przesuwany do podforum tejże nacji.
Jak zarządzać państwem?Aby dokonać zmian w swoim państwie powinieneś skorzystać z tematu "Nazwa państwa - zarządzanie krajem" odpowiadając w nim jaką akcję chcesz wykonać (i w jakim regionie jeśli to konieczne). W ten sposób możesz: zmienić podatki, intensywność wydobycia surowca, rekrutować wojska, przemieścić stolicę, przemieścić wojska, rozbudować budynki albo wysłać misjonarza do regionu z niepaństwową religią (i inne). Inne akcje jakie możesz wykonać w grze to składanie propozycji dyplomatycznych w forum państwa z którym chcesz zawrzeć umowę w temacie "Nazwa państwa - propozycje dyplomatyczne". Co więcej możesz
zakupywać technologie i ulepszenia Ponadto możesz tworzyć
wydarzenia lokalne wygłaszając mowy - odezwy do władców Europy na dowolny temat. I wreszcie, jako władca możesz
wypowiadać wojny innym krajom.
Zasoby państwaZłoto potrzebne jest przede wszystkim do handlu, dzięki niemu możesz kupić technologie, ulepszenia i inne zasoby. Jest też konieczne do rekrutacji wojsk.
Kamień, Żelazo i Drewno służą rozbudowie budynków w państwie.
Natomiast dzięki zbożu twoja ludność otrzymuje pożywienie i jej ilość nie maleje (nikt nie umiera z głodu). Stan zasobów można sprawdzić w ogólnych informacjach o państwie.
Budynki w regionachAby rozbudować budynek w danym rejonie na wyższy poziom należy to napisać napisać w swoim temacie Zarządzania państwem. W Medieval Kingdoms mamy 4 rodzaje budynków:
Farma - Każdy jej poziom zwiększa ludność państwa.
Koszary - Zwiększają maksymalną liczbę jednostek produkowanych w ciągu jednej tury.
Mur obronny - Daje duże premie w przypadku bronienia regionu.
Ratusz - Każdy poziom ratusza zwiększa Poparcie w regionie o 5% rocznie (1 - 5%, 2 - 10%, 3 - 15% itd.).
Rozbudowa każdego budynku trwa dokładnie 1 turę. Poziom budynków jest nieograniczony. Każdy budynek ma różne koszta w surowcach.
Regiony i surowceKażde państwo jest podzielone na regiony. Każdy region charakteryzuje się inną liczbą ludności, poparciem ludności, położeniem, granicami, religią i surowcami, które są niezbędne do rozbudowy państwa.
Regiony mogą zawierać zasoby żelaza, drewna, zboża lub kamienia. Standardowo regiony z surowcami generują 1000 danego surowca (drewna/kamienia/żelaza) rocznie. Wyjątkiem jest zboże, na które zapotrzebowanie jest większe dlatego standardowa generacja zboża/rok to 50 000. Ta liczba nigdy nie jest jednak stała gdyż możesz manipulować intensywnością wydobycia.
Raz w ciągu roku możesz zmienić intensywność wydobycia surowca (określa go statystyka Aktualne wydobycie na stronie regionu z surowcem). Możliwe do ustawienia poziomy to wydobycie: oszczędne, normalne, intensywne.
HandelSkąd czerpać surowce gdy nasze zasoby ulegną wyczerpaniu, a będziemy chcieli rozbudować budynek? Oczywiście z
rynku handlowego. Możesz kupować towary z
oficjalnego rynku, albo od innych graczy. By zakupić towar należy napisać w temacie rynku ile danego surowca kupujemy (Mistrz Gry pobierze z Waszego skarbca odpowiednią ilość złota i uzupełni wasz spichlerz). Kupować można dowolną ilość razy w ciągu tury i roku. Jedyne co Was ogranicza to stan skarbca.
Władcy mogą też zakładać własne rynki tworząc tematy w dziale Rynek handlowy. Ustalają tam cenę surowców, które chcą sprzedać. Mogą nałożyć embargo na wybrane kraje przez co te kraje nie będą mogły korzystać z ich rynku.
StolicaJedną z twoich pierwszych akcji jako władcy powinno być ustalenie stolicy (w temacie Zarządzanie Państwem). Region ustalony jako stolica daje danemu regionowi duże bonusy.
Stolicę można ustanowić lub przenieść raz w ciągu roku.
PodatkiJeśli ustanowiłeś już stolicę to dobry czas by zmienić podatki. Podatki zmienia się w temacie Zarządzania państwem. Możliwych do wyboru jest 7 poziomów podatków: brak, łagodne, normalne, sprawiedliwe, wysokie, bardzo wysokie i drastyczne.
Podatki można zmienić raz w ciągu roku. W momencie zmienienia podatków Poparcie nie ulega zmianie.
PoparcieKażdy region w Twoim państwie posiada statystykę Poparcie. Jest to inaczej ujmując zadowolenie ludu z Twoich rządów. Utrzymywanie wysokiego Poparcia jest kluczowe, ponieważ gdy to spadnie do niebezpiecznego poziomu ludność w regionie zacznie się buntować, a co za tym idzie zaczniesz odnotowywać straty.
Akcje dyplomatycznePropozycje dyplomatyczne krajom składa się w forum państwa z którym chcemy zawrzeć jakiś układ w temacie "Nazwa państwa - propozycje dyplomatyczne". Państwo, któremu składana jest propozycja musi się zgodzić by ta została sfinalizowana. Możliwe propozycje dyplomatyczne:
- Przemarsz wojsk - Wasalizacja - Sojusz- Przekazanie prowincji- Unia Każdą propozycję można negocjować (za pomocą złota, surowców itd.) Każda sfinalizowana propozycja pojawi się jako zatwierdzony
pakt w odpowiednim dziale.
Jednostki wojskoweZa pomocą koszar możesz w danym regionie rekrutować jednostki. Aby to uczynić napisz w swoim temacie Zarządzania państwem w jakim regionie i ile jednostek jakiego typu rekrutujesz. Każdy poziom koszar umożliwia rekrutację 1 jednostki danego typu w ciągu tury. Nie można rekrutować 2 typów jednostek w jednym regionie w tej samej turze. W ciągu tury możesz rekrutować jednak różne typy jednostek w różnych regionach (np. w regionie A 2 jednostki piechoty [2 poziom koszar] a w regionie B 3 jednostki kawalerii [3 poziom koszar])
Typy jednostek:- Piechota
- Łucznicy
- Kawaleria
By przemieścić jednostkę z jednego regionu do innego napisz ile i jakiego typu jednostki przemieszczasz z jakiego regionu do jakiej prowincji w temacie Zarządzania państwa (lub aktywnej wojny). Rekrutacja każdej jednostki wojskowej kosztuje 1000 złota!
WojnyJak otworzyć wojnę?Aby wypowiedzieć wojnę danemu państwu otwórz temat na forum
Aktywne wojny o tytule "Twoje państwo vs Państwo któremu wypowiadasz wojnę". Pamiętaj, że rozpoczęcie wojny wiąże się ze stratą poparcia (patrz: Poparcie).
W treści tematu warto napisać powód dla którego wypowiadasz wojnę, w innym przypadku papież może nieprzychylnie spojrzeć na Twoje czyny i rzucić ekskomunikę na Twoje państwo.
Przebieg wojnyW temacie wojny wykonujesz manewry wojskowe, np. piszesz post jakimi jednostkami z którego regionu atakujesz który region, albo jakie jednostki przemieszczasz do jakiego regionu by go bronić. Sojusznicy państwa atakowanego automatycznie biorą udział w wojnie, ale nie mają obowiązku wykonywać żadnych manewrów. Państwo atakujące (które otworzyło wojnę) walczy w tej wojnie w pojedynkę, bez sojuszników (jeśli Ci chcą pomóc państwu atakującemu zawsze mogą wypowiedzieć atakowanemu państwu osobną wojnę).
W każdym momencie wojny obie strony konfliktu mogą się nawzajem atakować. W każdym momencie wojny walki mogą też zostać przerwane, jeśli oba państwa biorące udział w konflikcie (sojusznicy się nie liczą) zaakceptują warunki pokoju. Jeśli któreś z państw w wyniku wojny straci wszystkie swoje regiony dochodzi do aneksji państwa. Nie można otworzyć drugiej wojny z tym samym państwem w jednym momencie.
Przebieg bitwŻeby zaatakować region należy mieć do niego dostęp - albo bezpośrednią granicę, albo zezwolenie na przemarsz z innym państwem graniczącym z wrogim krajem. Do bitwy dochodzi w momencie zmiany tury (północ) gdy w aktywnej wojnie któreś z państw zaatakuje wrogi region.
Jak wyzwolić państwo?Jeżeli państwo nie istnieje na mapie, możesz je wyzwolić, wyrażając taką chęć w temacie zarządzania swoim państwem. Prowincja w której chcesz wyzwolić państwo musi być przez Ciebie posiadana.
WydarzeniaJako władca możesz tworzyć
wydarzenia lokalne wygłaszając mowy - odezwy do władców Europy na dowolny temat. Skutki stworzonego przez Ciebie wydarzenia definiowane są przez to jak zareagują na nie inne państwa, ale w przypadku ciekawego i sensownego wydarzenia Mistrz Gry może wprowadzić dodatkowy skutek Twojej mowy.
Istnieją też
wydarzenia globalne tworzone przez Mistrza Gry. Ich skutków nie da się zmienić.
ReligiaReligia jest istotnym elementem gry. Ma olbrzymi wpływ na twoje Poparcie gdyż regiony z niepaństwową religią tracą Poparcie, a nawrócenie państwa o innej religii zwiększa Twoje poparcie (tracisz tez mniej poparcia atakując kraj o innej religii). Może być świetnym motywem do otwarcia wojny.
Technologie i ulepszeniaOdpowiadając
w tym temacie możesz kupić specjalne technologie i ulepszenia dla swojego państwa. Każde ulepszenie możesz kupić tylko raz. Raz zakupiona technologia bezterminowo przynosi korzyści.
W razie jakichkolwiek pytań/niejasności sprawdź
(niedokończone) lub
skontaktuj się z Mistrzem Gry.